murabbitun

murabbitun

Sunday, 2 March 2014

Cinta High Classku

~Selesai membaca bahagian pertama novel Cinta High Class nukilan Dr. Farhan Hadi dan Us. Fatimah Syarhaa.

Summary: Mengisahkan tentang Dr. Muslih yang merupakan pelajar yang bermati-matian untuk studi perubatannya. Berazam menjadi doktor terbaik untuk ummah. Menjaga diri untuk bidadari yang diimpi, tanpa leka dibuai cinta insani, menepis segala hasutan syaitan yang dilaknati!

Juga menceritakan perjalanan seorang seorang suami yang sangat memuliakan isteri, bertungkus-lumus menjalankan tanggungjawab dan berusaha menjadi bapa terbaik dalam mendidik anak-anak agar menjadi manusia yang berguna untuk ummah.

Resepinya, meletakkan Allah dan Rasul sebagai cinta utama. First things first! Menjaga dan terjaga. Memilih isteri atas dasar agamanya. Pendidikan anak bermula dari mendidik isteri. Dan pelbagai lagi formula yang high class semestinya untuk masa hadapan yang high class juga!

Komen saya (macam la aku ni ada qualification dalam bidang penulisan nihh): Novel yang best, berkualiti, sarat dengan ilmu (disertakan dengan ayat al Quran, hadis Nabi dan fatwa ulama' komtemporari), gaya bahasa yang indah (kadang-kadang bait-bait ayat seakan sebuah pantun). Penuh dengan nasihat buat pembaca. Tidak panjang dan meleret-leret, 2 novelet dalam 1 buku. Bagi saya, ia bukanlah pembacaan yang berat.

Sangat baik untuk remaja yang tercari-cari bagaimana menguruskan fitrah cinta, pemuda-pemudi yang inginkan baitulmuslim yang berkah, pasangan suami isteri yang inginkan rumahtangga yang selamanya seperti tahun pertama pernikahan. Indah belaka! serta buat semua PencintaNya.

Novel yang baik. Sangat berguna buat pemuda dan pemudi. Baca dan alami sendiri. Percayalah, tak rugi! 


# Mula-mula macam 'geli-geli' juga nak baca sebab tajuk dia jiwang karat sikit...haha (ampun ya dr. dan ustazah) tambah2 cover dia pun 'geli-geli' jugak. Tapi, bonda tersayang pesan banyak kali suruh baca, baca lah...dan terbukti tidak rugi kalau ikut cakap ibu. Kesimpulannya, banyak yang saya dapat dari novel ni (walaupun tak habis lagi baca bahagian kedua) dan saya nak anda pun baca juga 

*21 September 2012