murabbitun

murabbitun

Thursday 6 March 2014

Persimpangan Dakwah

Baru sahaja menjumpai satu blog ni.
Stalker sikit.
...
Sangat mengkagumkan.
Membuatkan saya 'jatuh cinta'.
Hebat.

Sejujur sangat kagum dengan tulisan-tulisannya.
Usaha dakwah
Tarbiyah
Kepakaran
Idea

Mereka betul-betul master dan legend.
(usaha dia dan 2 orang lagi kawannya...jadilah mereka)

Terasa kerdil sekejap.

***

Reflek semula.
Usaha dakwahku, tarbiyahku,keiltizamanku, susah payahku, pengorbananku. Di tahap mana tika ini? Pasti 1000 langkah tertinggal jauh terkebelakang berbanding mereka.

***

Teringat dialog saya dengan seorang sahabat pada suatu hari saya memuji tentang usaha dakwah sekumpulan orang ini.

'Tarbiyah diorang memang mantaplah, hebat...meremang bulu roma kalau baca artikel diorang...'

Kawan saya mengakuinya, tetapi dia menambah lagi...

'Memanglah hebat. Diorang memamg fokus ke bidang dakwah dan tarbiyah sahaja, sebab tu boleh usahanya boleh jadi hebat macam ni...'

Saya juga setuju dan perbualan tamat begitu sahaja. Tiada perbahasan setelah itu.

***

Mereka dan kami di persimpangan yang berbeza.

Mereka memilih simpang itu di jalan dakwah. Berbeza dengan saya memilih simpang ini di jalan dakwah.
Meski berbeza, destinasi akhir sama, syurgaNya Allah.

Mereka master di skop persimpangan mereka.
Saya?
Kami?

Masih belum master di skop persimpangan ini.

Usaha kami masih ciput. Jangan salahkan mereka jika mereka jadi hebat.
Sebab usaha mereka memang hebat! Dan kita sendiri yang tidak usaha dengan hebat!

Kesimpulannya,
Jangan salahkan kelebihan orang lain jika ada kekurangan yang tidak sedaya upaya kita tampungi.

Perlu diingat selalu, sehebat mana orang itu, pasti Pencipta-Nya lebih hebat.

:)
Fell in love.

> Afnadz
070414
2:42 pm

No comments:

Post a Comment