murabbitun

murabbitun

Sunday, 9 March 2014

Tarbiyah husno-zon dari seekor kucing!

Kelmarin, saya sedikit kalut dan bergegas-gegas mahu ke surau bersama rumate kami mahu ikut sama berjemaah dengan imam. Iqamat masjid berhampiran sudah berkumandang, tanda memang lewat sangat dah ni!

Saya dengan gembira buka pintu.

Haaaaa....eee..
Tutup pintu semula.

Ada sesuatu di muka pintu.

Tadaaaa~~

''Sedompok muntah kucing di atas karpet lap kaki kami''

Rumate saya terjerit dan hampir muntah..uwekk..uwekk.
Saya steady je, terdiam sebab geli.

Dalam hati,
'Aduhai kucing, kami lewat dah ni, masa ni lah kau nak muntah...'

Proses pembersihan segera kami lakukan walaupun tahu pasti terlepas jemaah dengan imam kalau bersihkan muntah sekarang. Sebab kalau dibiarkan muntah akan jadi masam dan lagi kami tak sanggup hendak bersihkan. Sementara fresh, baik bersihkan. Lagipun ianya najis, perlu dibersihkan segera. Tidak mengapa boleh solat jemaah dalam bilik.

Kucing tu duduk elok depan bilik sambil memerhati kami bersihkan muntah.

Selesai.


***

Tidak timbul isu kejar dan rembat kucing sebab muntah depan pintu. Membebel pun takda. Husnu-zon betul dengan kucing. Mungkin sebab kucing buat muka kasihan. Kami pula jadikan peristiwa ini sebagai hiburan, gelak-gelak lagi masa bersihkan.

Saya terfikir mengapa kucing tersebut muntah betul-betul hadapan pintu bilik kami.

Fikir punya fikir. Dapatlah beberapa kesimpulan,

-'Agaknya dia demam, tidak larat hendak ke tempat lain...'
-'Port yang best kot...'
-'Allah nak suruh kita basuh karpet lap kaki ni...' (ini rumate punya idea sentap punya)
-'Kucing tu tahu kalau dia muntah kat tempat lain mesti tiada sesiapa nak bersihkan, kalau muntah kat tanah ke, tandas ke, mesti kitorang tak bersihkan, tunggu cleaner datang...jadi dia muntah betul-betul depan pintu kita...haha' 

Idea yang dua terakhir tu boleh terima. Baik sangka betul.

Dan,
idea yang rasanya paling boleh diterima,

'...lap kaki kita tu busuk sangat kot, kucing bau kat situ pun sampai boleh termuntah'

Terima kasih kucing. Mengajar kami banyak perkara disebalik suatu peristiwa. Melihat kekurangan diri sendiri sebelum menuding salah kepada pihak lain.