Dakwah Fardiyyah : Marhalah Yang Perlu Dilalui Para
Pendakwah
Sebuah buku lama yang ditulis oleh Syeikh Abdul Halim Al
Kinani, seorang pendakwah yang terkenal dengan keiltizamannya membawa Islam
kepada ummah. Syeikh Muhammad Abdullah al Khatib memuji karya Asy Syeikh Abdul
Halim sebagai bingkisan yang kecil pada saiznya, tetapi sangat besar pada nilai
dan pengertiannya. Terutama apabila beliau menjelaskan marhalah dakwah.
Suka saya berkongsi bahan dan hasil baca ini demi sama-sama
kita merealisasikan satu usaha murni dalam perjuangan kita untuk membawa Islam
sampai kepada setiap insan di mana sampainya cahaya matahari.
Peringkat 1 Dakwah Fardiyyah : Mewujudkan kasih sayang, kepercayaan dan saling mengenali.
Ia merupakan peringkat (marhalah) pertama dan paling asas
dalam dakwah. Ia perlu dilaksanakan dengan baik justeru ia akan memainkan
peranan yang besar untuk menjayakan malah menyempurnakan peringkat seterusnya.
Terutama dalam usaha untuk meyakinkan dan mempengaruhi sasaran dakwah kita
(madu'u).
Pada peringkat ini mempunyai beberapa nokhtah yang perlu
diberi perhatian oleh kita khasnya pendakwah :
- Percaya kepada pendakwah daripada sudut keikhlasan amalan, dakwah, komitmen agama dan kebaikan yang diserunya.
- Percaya kepada wibawa, pemahaman, pengalaman, kesesuaian pendakwah untuk diambil dan diterima segala nasihat dan pandangannya.
- Kepercayaan ini tidak akan datang tanpa usaha atau secara spontan. Ia memerlukan pendakwah yang layak dipercayai. Sementara orang yang layak dipercayai ialah orang yang mempunyai akhlak dan adab-adab Islam serta komitmen yang tinggi terhadap hukum hakam Islam.
Mengenali sasaran dakwah (madu'u) secara mendalam dan jelas
sehingga dia dapat mengenali personaliti dan kunci kepada peribadinya. Ini
meletakkan pendakwah boleh menggunakan cara interaksi yang tepat dan berkesan
dalam usaha mempengaruhi dan meyakinkannya. Antara noktah penting untuk
mencapai objektif peringkat ini disebut oleh Syeikh Abdul Halim Al Kinani ialah
:
- Pendakwah mesti mengikhlaskan niatnya dan berdoa untuk sasaran dakwahnya semasa ketiadaannya agar Allah Taala membuka pintu kepada hidayah, melapangkan dadanya kepada dakwah dan menyelamatkannya dari neraka.
- Memelihara adab-adab pergaulan dan berbicara dengannya.
- Bersungguh-sungguh untuk melihat dan bertemunya secara berterusan serta bertanya khabarnya apabila dia tiada.
- Berwajah ceria ketika bertemu. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda mafhumnya,"Kamu tidak mampu mengembirakan manusia dengan harta kamu tetapi kamu dapat lakukannya dengan muka berseri dan akhlak yang baik."
- Mulakan dengan salam dan berjabat tangan. Sabda Rasulullah s.a.w mafhumnya, "Adakah kamu suka aku tunjukkan kepada kamu satu amalan, jika kamu lakukan akan mengeratkan lagi kasih sayang antara kamu? Sampaikanlah salam antara kamu."
- Syeikh Abdul Halim al Kinani menyebut lagi bahawa pengukur kepada kejayaan pada peringkat ini ialah melihat kepada bagaimana jawapan kepada soalan-soalan berikut :
- Adakah sasaran dakwah menganggap pendakwah sebagai rakan yang lebih istemewa dari rakan-rakannya yang lain?
- Adakah sasaran dakwah pernah bercakap dengan pendakwah menggunakan bahasa yang mesra dan biasa ataupun masih bersifat hipokrit atau waspada?
- Adakah sasaran dakwah merasa atau memperlihatkan rasa jauh diri atau tidak selesa terhadap beberapa sifat, cara interaksi dan percakapan pendakwah?
- Adakah sasaran dakwah merasa minat untuk menziarahi pendakwah? Adakah dia pernah menjemput pendakwah untuk menziarahinya?
- Adakah pendakwah dapat merasakan sasaran dakwah memberi respons yang baik terhadapnya pada setiap kali pertemuan, salam, pergaulan, percakapan dan lain-lain?
- Adakah sasaran dakwah mula berbicara tentang perasaan, keperihatinan, keadaan dan segala apa yang bermain dimindanya?
- Adakah dia menemui pendakwah untuk menyelesaikan segala masalah dan situasi yang menimpanya?
- Adakah dia merasakan bahawa pendakwah layak dan sesuai untuk ditanya dan diminta pandangan?
- Adakah dia diam untuk mendengar percakapan pendakwah dan menyertainya atau dia akan membantah, membidas atau langsung tidak ambil peduli.
- Adakah wujud kesan yang jelas dari amalan bertukar-tukar hadiah antara pendakwah dan sasarannya?
- Dengan menjawab semua soalan-soalan ini pendakwah mampu mengukur sejauh mana kejayaannnya pada peringkat yang pertama ini dan sejauh mana ia mencapai matlamat yang diharapkan.
Syeikh Abdul Halim al Kinani menyebut bahawa faktor utama
kepada segala masalah yang melanda umat Islam bukannya kerana aspek kekurangan
kuantiti (bilangan) penganut, harta benda, kekuatan material atau lain-lain
aspek dan kemudahan.
Sebaliknya segala masalah (konflik dan krisis) yang berlaku
adalah disebabkan kelemahan yang menimpa jiwa dan penyakit al wahnu (cinta
dunia dan takutkan mati) yang menguasai hati, di samping kelalaian (dengan
kemewahan dunia) yang akhirnya melumpuhkan semangat serta mematikan kesungguhan
dan keazaman mereka.
Umat pada hari ini seperti yang pernah disebut oleh
Rasulullah S.A.W dengan mafhumnya,"...Bahkan pada masa itu bilangan kamu
sebenarnya amat ramai tetapi kamu hanyalah seperti bebusa buih."
Kelemahan umat hari ini sebahagiannya tidak mampu menghadapi
godaan dan syahwat dunia. Hati juga tidak mampu menjadikan jiwa terlepas dari
dosa dan kehinaan. Inilah penyakit yang paling dahsyat menimpa ummah dewasa
ini.
Umat Islam tidak akan mampu menyelesaikan dan memadamkan
gejala, kehinaan dan kebejatan yang dihadapi ini kecuali dengan melakukan
perubahan total dalam peribadi seseorang Muslim. Perubahan yang dilakukan
hendaklah perubahan dasar dan mendalam, bukan hanya perubahan luaran dan kulit
semata-mata. Titik mula kepada perubahan ini ialah membangkitkan iman dan
aqidah di dalam hati. Apabila makrifatullah mula menyelinap di dalam hati
seseorang manusia, pasti sahaja ia akan berubah menjadi insan yang bertaqwa dan
soleh.
Syeikh Abdul Halim al Kinani turut menggariskan
langkah-langkah teknikal untuk mencapai matlamat dakwah diperingkat ini :
- Pendakwah hendaklah menjadi ikutan yang baik, benar-benar komited dan terkesan dengan pengertian iman sebelum memindahkannya kepada sasaran dakwah.
- Perbincangan secara langsung dan dua hala berlaku antara pendakwah dan sasaran dakwah (madu'u). Ia bertujuan untuk memindahkan pengertian-pengertian dan cetusan-cetusan iman ketika ziarah, pertemuan dan perbualan.
- Syeikh Abdul Halim al Kinani turut menyarankan agar pendakwah memimpin sasaran dakwah (madu'u) secara praktikal :
- Mendorong dan menggalakkan supaya bertaubat dan menjelaskan kepentingan untuk segera bertaubat.
- Meninggalkan segala dosa, maksiat dan mungkar serta tidak lagi mengekalinya. Serentak itu merangsangnya untuk melakukan taat dan ibadat kepada Allah.
- Mendorong agar mengikat diri dengan al Quran dan sunnah. Mendengar, membaca, memahami, melaksana dan menghayatinya.
- Memberikan peringatan (inzaar) dan galakan kepada madu'u (sasaran dakwah).
- Memberi galakan dan ancaman agar tertanam rasa ingin mengabdikan diri kepada Allah dengan melaksanakan segala hukum-hakam Allah dan dalam masa yang sama takut akan azab Allah akibat kecuaian dan kedegilan melaksanakan syariat Allah Taala.
- Islam adalah cara hidup yang mesti diterima oleh semua. Tiada siapa yang berhak menghalang Islam ini dikembangkan sebagaimana tiada siapa yang berhak menghalang dirinya sendiri dari menerima Islam, cara hidup yang diwahyukan Allah Taala.
- Memberi amaran dan ingatan supaya mengharapkan rahmat dan keampunan Allah sebelum mati sedang mati itu datang secara tiba-tiba dan azab Allah itu sangatlah pedih.
"Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan
petunjuk-Ku, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami
akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta." - Taha:124
* artikel asal: tarbawi.com
No comments:
Post a Comment