murabbitun

murabbitun

Tuesday, 20 May 2014

Walau sekecil usaha, teruskan!

Jangan diperkecil sebarang usaha. Kan Allah dah kata. 
'Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya. ' ~ Az Zalzalah : 7 

Juga jangan dibiar walau sekecil perkara. Kan Allah dah kata. 
' Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.' ~ Az Zalzalah : 8

Selamat Hari Buruh.
Salam 1 Mei
Salam Rejab
Salam Rakyat Marhaen



(Salam 1 Mesia tak termasuk yer).

Kereta kena Clamp?

Isu ini pasti biasa bagi seorang mahasiswa di universiti.
Saya nak juga share di sini.

***


14 Mei 2014,

Cerita lawak di pagi hari. 

Isu akhir sem i***, kereta student clamp dan parking tak mencukupi akibat lambakan kereta dan bilangan parking tak mencukupi. 

Dah bertahun rasanya...resolusi nampaknya tak berkesan kerana setiap tahun perkara yang sama berlaku.

Kena naik HEP, apa la prosedur nak tuntut semula kereta ni.

* gambar panas, baru 15 minit lepas kena clamp. - tiada gambar-



Setelah bertapa di HEP

Kes selesai, dikenakan amaran keras. 

Bagi saya berurusan dengan HEP mudah jika jujur dan menjaga adab sebagai seorang pelajar. 

Strateginya, berterus terang dan hubungkan silaturahim.

Sampaikan cadangan kita dan terima penjelasan mereka.

***

Tahniah ydp ******* kerana pantas take note kebajikan pelajar, meluangkan masa di HEP untuk 'menarik rambut dalam tepung'.

*Isu pelajar dah beli tiket flight awal dari tarikh cuti.
*Isu tempat parking dengan clamp.

Itulah isu setiap akhir sem. Tunggulah perkhabaran dari ydp sendiri.

***
Pahit untuk diakui, sebenarnya pelajar yang susah nak terima kenyataan yang tidak boleh balik awal.

Entah. Nak cari sudut tertindas tu tak jumpa la pulak. Jadi, titik mana yang perlu dikasihankan?

Cc: YDP


***

Kesimpulan, mahasiswa perlu cekap dalam menangani isu-isu di sekeliling mereka. Walaupun kecil perlu diselesaikan dengan baik. Hal ini kerana universiti adalah medan latihan untuk mahasiswa memimpin negara kelak. 

Mahasiswa perlu cepat berfikir dan bertindak secara profesional dan waras. Mahasiswa adalah ahli akademik. Oleh itu, tingkah laku profesional harus ditunjukkan.

Mahasiswa Malaysia?

Mahasiswakah mahasiswa Malaysia? *tajuk forum yang tidak dapat saya hadiri. 


Pendapat saya, mahasiswa Malaysia tahun 60-an pada zaman pasca-merdeka dahulu telah pun berperanan selaku mahasiswa, mahasiswa kini masih ke arah itu. ^.^

Menggalas tugas sebagai seorang pemimpin bukan mudah kerana dia akan menggalas tanggungjawab untuk menyelesaikan masalah ummah (masyarakat). 
Dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besar perkara. 

Bertabahlah jika anda sedang memegang amanah itu!



Give and Take Dalam Kehidupan

Hari ni kita di ajak ke kenduri dia, esok-esok kita ajak dia datang kenduri kita.

Hari ni kita pergi program dia, esok-esok dia datang program kita.

Kalau bukan dia yang datang sekali pun, keturunan dia.


***
Give and take dalam kehidupan. 

Kita yakin Allah Maha Adil, 

Jadi kita tidak akan risau akan rezeki dan kepunyaan kita, 

Allah akan beri. 

Kalau bukan sekarang, mungkin minggu depan, bulan depan atau anak-anak kita yang dapat.

Jangan resah, Allah ada. 

InsyaAllah.

Yakinlah pada janji Allah. 


*** 

Memenuhi jemputan orang mukmin dapat pahala, menunaikan permintaannya dan menggembirakan hatinya.


Alangkah ajaibnya perihal orang mukmin.

Monday, 12 May 2014

Menulis jiwa saya

Dalam menyampaikan sesuatu mesej, saya lebih tertarik menggunakan aksara tulisan berbanding dengan lisan dan bunyian (muzik).

Mungkin berbeza dengan anda, dengan menulis saya merasakan saya dapat menyampaikan mesej yang ingin disampaikan dengan lebih tersusun serta difahami oleh orang lain.

Namun begitu, kini masalahnya...melalui pembacaan, manusia mungkin boleh salah tafsir maksud penulis dan tidak dapat memahami apa yang ingin disampaikan oleh si penulis.

Salah satu cita-cita saya dahulu menjadi seorang penulis.
:)

Anda pula bagaimana?

Saturday, 10 May 2014

Penjenayah dalam Perjuangan!

Peringatan keras buat diri 
Dalam "PERJUANGAN" pun ada "PENJENAYAH", jangan main-main...
Siapa dia??

Yang sengaja mari usrah lambat..
Yang malas mari mesyuarat..
Asal suruh mari program tarbiyah suka bagi alasan...
Asal diminta berkhidmat tak nampak muka..
Malas pergi majlis ilmu..
Dan banyak lagi..

Siapa ada ciri-ciri diatas, ketahuilah bahawa dia adalah "PENJENAYAH" dalam "PERJUANGAN"..
~quito : terima kasih ustz~ alhmdlh kena ketuk bru tengadah!!! Huhu

Thursday, 1 May 2014

Tetaplah, kebenaran pasti akan menang!

Perjuangan hari ini bukan lagi untuk mencari kebenaran tetapi perjuangan hari ini adalah perjuangan  untuk mengangkat kebenaran dan meletakkannya di tempatnya.


Sahabatku yang disayangi,

Ketahuilah bahawa kezaliman kadang-kadang memang mengambil masa yang panjang tetapi ia tidak akan kekal sama sekali.

Namun, kebenaran yang kadang-kadang lemah dan diberi tekanan tetapi pasti ia akan menang.

Pasti kebenaran akan menang!

Namun, persoalannya bila?
Hanya dalam pengetahuan Allah, jika tidak di dunia, di akhirat itu pasti.

Kita selaku hamba-Nya tetaplah di jalan Allah, memperjuangkan agama Islam, satu-satunya agama yang Allah redhai ini.

 Tetaplah sehingga kemenangan milik kita.

Tetaplah sehingga hujung nyawa.

kerana,

KEBENARAN PASTI AKAN MENANG!


Surah Muhammad, Ayat 7

Ya ayyuhallazina aamanu intansurullaha yansurkum wayuthabbit aqdaamakum.

Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.

O you who believe! If you will aid (the cause of Allah), He will aid you, and plant your feet firmly.



Catatan Motivasi Dakwah

Di waktu mudamu,

Jika engkau malu dalam berdakwah,

Cukuplah malu dengan Usamah bin Zaid,

Menjadi Panglima Perang pada umur 19 tahun.


Di waktu mudamu,

Jika engkau malu dalam berdakwah,

Cukuplah malu dengan Muhammad Al-Fateh,

Menawan Constatinople pada umur 21 tahun.


Di waktu tuamu,

Jika engkau malu dalam berdakwah,

Cukuplah malu dengan Abu yyub Al-Ansari,

Berumur 70 tahun dalam usaha menawan Constatinople,

Lalu jasadnya disemadikan di hadapan pintu gerbang kota itu.


Isyarat dakwah tiada henti, tidak kira muda atau tua. Umat dahulu telah membuktikannya!
Ayuh wahai diriku, apa yang telah engkau sumbangkan untuk ummah?

Wanita Soleha Bidadari Surga






Keanggunan yang terpancar darimu.. muslimah..
Ketegasan jiwamu bak perisai nan indah
Kau hadirkan pesona penuh berbalut takwa
Laksana surga di dunia
Keteguhan hatimu oh wanita muslimah
Ketangguhan dirimu yang terbingkai sholehah
Perhiasan dunia tunduk pada yang Kuasa
Sejukmu menentramkan jiwa
Engkau wanita syurga bidadari dunia
Kehormatan kau jaga dengan penuh cinta
Engkau wanita syurga
bak permata berharga

berbinar indah dalam kesucian jiwa



Muslimah, dirimu begitu berharga. 
sesungguhnya aku menyayangimu.
:)