murabbitun

murabbitun

Sunday 2 March 2014

Muhasabah amilin

Dalam menjayakan sesuatu program mahupun acara, kita pastinya bertungkus-lumus menyiap segala persiapan, merancang itu dan ini, membuat Grand Master Plan (GMP), mengerah tenaga, dan bersengkang mata.

Pendek kata, macam nak buat majlis kahwin, pasti siap segala. Mata kalau tengok, nak 'smooth' ja semua. Majlis mesti berjalan lancar mengikut perancangan mak pengantin. Hehe.

Usaha itu memang bagus. Semuanya ialah keperluan. Namun, kita perlu renungkan beberapa perkara. Adakah majlis yang kita rancang menepati syariat yang digariskan Islam? Manfaatkan acara ini untuk umat Islam?

Contoh persiapan dari sudut ruhiyyahnya, bagaimana pula persiapan ruhiyyah kita sebagai pelaksana? Terjaga solat kita tatkala bertungkus-lumus menyiapkan kerja, bermesyuarat, ikhtilat dan sebagainya. Sejauh mana doa dan tawakal kita kepada Allah. Kita hanya merancang, Allah jua menentukan baik buruknya.

Pendek kata, majlis perkahwinan bukan setakat tempah kanopi, pinggan mangkuk, nasi minyak, ayam sambal, panggil tok kadi, kenduri malah pengantinnya mesti sudah lengkap ilmu rumah tangga di dada. Tak gitu? ^^.


#Muhasabah kembali tatkala tarikh program kian hampir. Doakan selamat.

*18 Disember 2012

No comments:

Post a Comment