murabbitun

murabbitun

Tuesday, 28 July 2015

Cecerita kajian tindakan

Cecerita kajian tindakan guru pelatih sem 8.

Sepanjang minggu ini bermula hari Isnin lepas, saya ke sekolah untuk berjumpa dengan subjek kajian (intervensi) dan mengumpul data. Jangka masa seminggu kalau ikut logik memang tak sempatlah.

Kajian tindakan saya berkaitan penggunaan audio dalam meningkatkan kemahiran hafazan al-Quran. Saya pilih Surah al-'Adiyat dan subjek kajian murid Tahun 4. (panjang ceritanya mengapa saya pilih surah ini, tak larat nak tulis)

***
Pagi ini, selepas intervensi fasa kedua saya jalankan, sengaja saya pasangkan lagu Kun Anta walaupun tidak termasuk dalam perancangan kajian, atas permintaan murid.

Haha. Mereka hafal lagu Kun Anta yang berlirik Arab tu. Siap nyanyi dengan gembira lagi. Paling memeranjatkan, ada salah seorang subjek kajian menyanyi dengan sebutan yang betul, huruf yang dia sebut tepat!

Padahal tadi suruh hafaz surah dia la paling merisaukan, asyik tersalah sebut kalimah aje. 😅

***
<Awak semua tahu dan hafal ke lagu Kun Anta?
>Hafal!
<Awak tengok ke lirik dia yang Arab tu, ke dengar je kat radio?
>Tengok jugak..

Kesimpulannya, saya rasa kajian saya ni tak perlu dikaji-kaji lagi sebab murid memang boleh ingat dan hafal bila mendengar audio selalu.

Kun Anta senang nak hafal, apatah lagi Surah al-' Adiyat yang sebelas ayat itu.

*Saya guna audio qari al-Afasi, sedap suara ustaz dari penyanyi Kun Anta sapa tah nama dia~
*esok takyah pergi sekolah dah. Hoho.


AfNadz Hanif
29.7.15
9.00 am